עילת בגידה מצד האישה וההשלכות על קביעת הרבנים

בית הדין הרבני מתייחס בחומרה רבה לבגידה של אישה בבעלה. במקרה ויש הוכחה מוחלטת לבגידה של האישה, בני הזוג מחויבים להתגרש גם אם החליטו לסלוח זה לזו, והבעל לא צריך לשלם את דמי הכתובה. כאשר אחד מבני הזוג טוען לעילת בגידה, בתי הדין הרבניים מקפידים על בדיקה מעמיקה והוכחה חד משמעית לקיומה של בגידה. איך מוכחת בגידה ברבנות? האם הדין במקרה של אישה חילונית זהה למקרה של אישה דתית? הכל בכתבה הבאה.

כיצד מתייחס בית הרבני לבגידה?

בתי הדין הרבניים פוסקים על פי ההלכה. ההלכה קובעת כי בגידה היא  מעשה חמור, ואפילו אין הבעל יכול למחול לאישה על בגידתה. הוא חייב להתגרש מהאישה, והיא אסורה על הבעל ועל הבועל (האדם אתו בגדה בבעלה).

אם יש הוכחה חד משמעית על מעשה בגידה (כגון שני עדים שהעידו שראו יחסי אישות מלאים בין אישה נשואה לאדם זר), בית הדין יטיל על האישה את כל הסנקציות שמטילים על בגידה.

אך בית הדין לא מתייחס רק לבגידה, ברוב המקרים קשה להשיג הוכחות חד משמעיות על קיום יחסי אישות מלאים, ויש רק ראיות התומכות בקשר אסור בין השניים. למשל אישה נשואה שסעדה במסעדה רומנטית עם גבר זר בשעה מאוחרת בלילה או התייחדות בבית מלון לכמה שעות. במקרים אלה לא הוכח קיום יחסי אישות מלאים בין השניים, אבל יש ראיה על מעשים אסורים המכונים בהלכה 'מעשה כיעור', מעשים היכולים ללמד על טיב הקשר בין השניים.

כיצד מוכיחים בבית הדין הרבני בגידה או מעשה כיעור?

אם הבעל יביא הוכחה מצולמת או עדים שראו את האישה מקיימת יחסים מלאים עם גבר זר, תהיה הוכחה ברורה שהאישה בגדה. אבל בכל הנוגע למעשה כיעור יש לבחון את המעשה על פי הנורמות החברתיות הנהוגות בחברה שאליה האישה משתייכת. לא דין אישה המגיעה מהעולם הדתי והשמרני כדין אישה שחונכה בעולם החילוני.

התייחסות הרבנות משתנה מחברה דתית לחברה חילונית, בחברה החרדית לדוגמה אם אישה מחבקת מישהו, אפילו חיבוק קל, זה מעשה לא מקובל בכלל ויכול להתפרש כמחווה רומנטית. אם אישה בחברה החילונית מחבקת מישהו זה יכול להתפרש כמעשה נורמטיבי. כלומר הדיינים שופטים את הדין על פי נסיבות המקרה ועל פי הנורמות החברתיות של החברה ממנה האישה הגיעה. אין הגדרה אחת לזה, וזה משתנה מאישה לאישה.

איך זה בא לידי ביטוי בפסקי הדין הרבניים?

היה פעם מקרה שהבעל הביא צילומים של האישה על ריקודים צמודים עם גבר זר, ובית הדין קבע שעל פי הנורמות החברתיות בחברה של בני הזוג, זה לא נחשב כמעשה כיעור.

במקרה אחר של אישה מקיבוץ, שנסעה עם גבר זר לחו"ל, והבעל לא הצליח להוכיח שהם ישנו יחד בחדר אחד. בית הדין החליט שהדבר הזה לא נחשב כמעשה כיעור, כי בחברה בה האישה חיה הדבר מקובל.

חשוב להבהיר שבית הדין הדגיש כי אין ללמוד מפסק אחד למקרים אחרים, וכל  מקרה נידון לגופו בהתאם לנסיבות המקרה.

אם מוכחת בגידה, מה ההשלכות?

מלבד חובת הגירושים וביטול הכתובה, יכולות להיות לבגידה השפעה קשה מאוד על הילדים של בני הזוג. טענת בגידה יכולה להוציא טענת ממזרות על הילדים, ויש לכך השפעות קשות על עתידם. זו סיבה נוספת לכך שדייני בית הדין מאוד זהירים בקביעת עילת בגידה.

אם הוכח מעשה כיעור, מה ההשלכות?

בדרך כלל במעשה כיעור יפטור בית הדין את הבעל מתשלום דמי מזונות אישה ודמי כתובה, אך בית הדין עשוי לבחון אם התקיימו כל התנאים האחרים (לרבות: התראה ומוחזקות בדמי הכתובה) כדי להטיל על האישה את הסנקציות האלה.

לסיכום: חשוב לדעת שאם מחליטים לגשת לבית הדיו עם העילה הזו ועם הוכחות, אין דרך חזרה ויכולות להיות לכך השלכות קשות על עתידכם ועתיד ילדיכם.

צריך לדעת להשתמש בטענה הזו בתבונה ולדעת שיכולות להיות לכך השלכות בלתי הפיכות. 

משרד טוענים רבניים אברמוב- בושריאן מתמחה בתחום גירושין, ויוכל לתת לכם סיוע מקצועי על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר.

מאמרים נוספים מרחבי האתר

שיעור גובה המזונות הראוי

מאמר מהפכני של הדיין אוריאל אליהו, קורא תיגר על הפסיקה המקובלת בבתי המשפט ובתי הדין על שיעור גובה המזונות הראוי, ומנסה לקבוע את דמי המזונות על סמך כלים פיננסיים וסטטיסטיים מקצועיים

קרא עוד »

בית הדין הרבני גירושין

כאשר מגישים לשולחן בית הדין הרבני גירושין , עומדים בפני המגישים הליכים סבוכים ולא פשוטים. יחד עם כל העומס הרגשי הכרוך בנושא, רבים חשים אבודים

קרא עוד »

מתי בית הדין הרבני מחייב את הבעל לשלם מזונות אישה?

רוב הזוגות הנישאים לא באמת מבינים מה כתוב בכתובה, ומהן ההתחייבויות הנגזרות מהמסמך הכתוב בארמית עתיקה, אך בפועל יש לכתובה השלכות כלכליות משמעותיות על התא המשפחתי. אחת מההתחייבויות שהבעל מתחייב לאישה בכתובה הן מזונות אישה. במקרים מסוימים, כאשר הבעל או האישה עוזבים את הבית המשותף, הבעל מחויב לשלם לאשתו מזונות אישה. באילו מקרים יפסקו הדיינים מזונות אישה ובאילו מקרים יסרבו? כל הפרטים בכתבה הבאה.

קרא עוד »
×

שלום

צור קשר איתנו כאן או שלח מייל ל: office.toenrabani@gmail.com

× שלום ! כיצד נוכל לעזור לך?