שיעור גובה המזונות הראוי

מאמר מהפכני של הדיין אוריאל אליהו, קורא תיגר על הפסיקה המקובלת בבתי המשפט ובתי הדין על שיעור גובה המזונות הראוי, ומנסה לקבוע את דמי המזונות על סמך כלים פיננסיים וסטטיסטיים מקצועיים

כל מי שמתעסק במקצוע, מכיר את המחלוקות האינסופיות על שיעור גובה המזונות הראוי לחייב את האב.

בבתי המשפט ובתי הדין נהוג לחייב את האב בשיעור של בין 1200 ל-1600 שקלים כל חודש, כאשר בבתי הדין הרבניים יש נטייה מסוימת לרף הנמוך של 1300-1200 ₪ לחודש, ובפרט כשמדובר על שלושה קטינים ומעלה, ואילו בבתי המשפט לע"מ הרף הינו סביב 1500 ₪.

יש הטוענים ששיעור המזונות הנהוג בימינו גבוה מסכום ההוצאות שנהוג להוציא על כל ילד, ויש הטוענים כי הוצאות גידול הילדים גבוהות בהרבה מסכום של 1500 שקלים.

בדרך כלל, ההשוואה נעשית ביחס לאורח החיים של הדובר. מי שנוהג לחסוך בחייו הפרטיים, סבור  כי הפסיקה המקובלת גבוהה מהנדרש, ומי שרגיל לפזר בהוצאותיו, סבור שהפסיקה המקובלת נמוכה מהנדרש.

האם הפסיקה לא נשענת על נתונים עובדתיים ומחקר אמפירי?  האם  ייתכן שבשנת 2020 אין נתונים סטטיסטיים שיכולים ללמד על שיעור דמי המזונות הראוי?

בסוף חודש אוגוסט 2020, פרסם הדיין הרב אוריאל אליהו, מבית הדין הרבני בנתניה, מאמר מהפכני מפורט המכיל כ-60 עמודים, הקורא תיגר על הנהוג בפסיקה, ובו נטען כי הערכת עלות גידול ילדים והוצאותיהם, המקובלת בערכאות השיפוט השונות איננה מבוססת על מחקר מדעי.

לטענת הדיין הרב אוריאל אליהו, דמי המזונות המקובלים נקבעו מתוך אומדן שאינו מבוסס על כלים פיננסיים וסטטיסטיים מקצועיים, אלא מבוסס על  ידיעה שיפוטית שאינה צריכה הוכחה.

בפרק ג' למאמר, נסקרו חוות דעת ועבודות של שישה גופים כלכליים: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, רשות המיסים, בנק ישראל, פורום קהלת, פרופסור קומונור ועמותת פעמונים, ומהן עולה, כי הוצאות המזונות והמדור בפועל נמוכות משמעותית מהפסיקה המקובלת.

חוות הדעת שהתקבלו הפתיעו גם את הדיין שכתב: "לא אכחד שהתוצאות מפתיעות, אך, עם מספרים לא נוכל להתווכח, תוצאות הלמ"ס שוברות את הקונספציה המקובלת, אך, אל לנו לבוש מן המלעיגים מלחזור בנו, ומודים דרבנן היינו שבחייהו".

חשוב להדגיש, כי פסק הדין של ביה"ד בנתניה אינו מייצג את הפסיקה המקובלת בבתי הדין, והינו פס"ד חריג במשפט העברי והאזרחי.

את המאמר המלא תוכלו לקרוא כאן וכאן

 

קביעת שיעור גובה המזונות הראוי במחלוקות של מזונות ילדים

משרד טוענים רבניים אברמוב- בושריאן מתמחה בתחום של מזונות ילדים, ויוכל לתת לכם סיוע מקצועי על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר. פנו אלינו ונשמח לתת לכם חוות דעת מקצועית בנושא. חייגו אלינו יצחק בושריאן 052-768-1633

מאמרים נוספים מרחבי האתר

טוען רבני גירושין

בדרך כלל כל תיק בו נדרש ייצוג של טוען רבני גירושין כולל בתוכו סעיפים רבים העומדים לדיון. חשוב לדעת שלפני תחילת הליך גירושין מיד עם

קרא עוד »

הסכם גירושין ללא עורך דין

זוגות המעוניינים לגשת להסכם גירושין יודעים שעליהם להביא את הבקשה בפני בית הדין הרבני, ומתוך הבנה שהעניינים מתנהלים ממש כמו בית משפט אזרחי הם פעמים

קרא עוד »
×

שלום

צור קשר איתנו כאן או שלח מייל ל: office.toenrabani@gmail.com

× שלום ! כיצד נוכל לעזור לך?